طرز تهیه شیره انگور صنعتی مرغوب در حجم انبوه

در صنایع غذایی مختلف تامین مواد اولیه کاملا بهداشتی و درجه یک در طرز تهیه محصولات مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است، کارخانه تولید شیره انگور صنعتی مرغوب ایرانی یکی از خوشنام ترین تولیدکنندگان در این عرصه بوده و فعالیت گسترده ای در تهیه و عرضه در حجم انبوه دارد.

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

هدف از تهیه شیره انگور، فراهم کردن امکان نگهداری طولانی مدت آن و کاهش دادن حجم میوه انگور تازه می باشد تا هم حمل و نقل بهتری پیدا کرده و هم اینکه در جای کمتری امکان انبارسازی و ذخیره کردن آن وجود داشته باشد که این موضوع برای چندین مدل متنوع میوه قابل اجرا خواهد بود.

برخی از میوه ها مانند انگور این قابلیت را دارند تا توسط دستگاه های پیشرفته آب آن ها تا حد امکان گرفته شده و به حالت غلیظ شده و یا شیره در آیند که در این حالت شکلی در حدود ۳ تا ۷ برابر غلیظ تر از آبمیوه اصلی پیدا می کنند و با توجه به اینکه در مراحل تولید تحت حرارت بالا قرار داشته اند می توان برای چندین ماه در دمای محیط هم آن ها را نگهداری کرد.

تهیه شیره از میوه هایی مانند انگور سبز، انگور قرمز، انگور سیاه، انجیر، خرما و امثال آن رایج بوده و هم اکنون توسط کارخانه مطرح شیره گیری در اصفهان، تهران، مشهد و سایر شهرها انواع این محصولات در حال تولید و عرضه به بازار هستند.

زمانی که شیره یک میوه مانند انگور در کارخانه تهیه می شود در دبه ها و یا گالن های مخصوص ریخته شده و راهی دیگر کارخانه های صنایع غذایی خواهند شد تا از شیره به عنوان ماده اولیه تولید محصولات خود استفاده کنند، به عنوان مثال کارخانه تولید شربت و ساندیس با خرید شیره انگور و اضافه کردن حجم مشخصی از آب به آن اقدام به تولید پاکت ها و یا بطری های آبمیوه انگور خواهند کرد.

با توجه به اینکه انواع مختلفی از شیره خوراکی وجود دارد می توان در بخش های متفاوتی از صنایع غذایی آن ها را مورد استفاده قرار داد و مهم ترین کاربردهای شیره انگور عبارتند از:

  • تولید انواع آبمیوه ها و نوشیدنی های طبیعی
  • صنایع مربوط به شیرینی، کیک و کلوچه پزی
  • برای پخت نان های فانتزی طعم دار
  • تهیه و تولید انواع دسر مانند حلوا و بستنی
  • تولید مربا و مارمالاد

لازم به ذکر است در جریان تهیه شیره انگور هیچ آسیبی به ویتامین ها و دیگر مواد ارزشمند موجود در میوه انگور وارد نخواهد شد و هر شیره ای با توجه به اینکه از چه میوه ای گرفته شده باشد حاوی سطح قابل توجهی از ویتامین ها، مواد معدنی، اسید آمینه، کلسیم و فسفر خواهد بود.

طرز تهیه شیره انگور

برای شرح بهتر نحوه کار در کارخانه شیره انگور لازم است مراحل شیره گیری و طرز تهیه آن به شکل گام به گام توضیح داده شود که با خرید مواد اولیه یعنی انگورهای سالم، آبدار و شیرین آغاز خواهد شد.

زمانی که انگور و یا هر میوه دیگری توسط کامیون و یا وانت به محل کارخانه منتقل شود در ابتدا توسط باسکول های دقیق وزن شده و آماده تخلیه خواهند شد که در ابتدا داخل سیلو و یا انبار ذخیره سازی می شوند.

این سیلوها معمولا فلزی هستند تا تمیز کردن و شستشوی آن ها راحت باشد و همچنین با استفاده از کناره های غربالی امکان تهویه مناسب در آن ها فراهم می شود و حتما از صفحاتی داخل سیلو جهت کم کردن فشار بر روی انگورها استفاده می کنند.

به دلیل اینکه نباید اجازه دهیم فشار و درجه حرارت تاثیر منفی بر روی انگورهای انبار شده بگذارد و موجب فساد آن ها شود، مدت زمان انبار را تا حد امکان کوتاه می کنند به همین دلیل ذخیره سازی میوه در سیلو بیش از ۴۸ ساعت به طول نمی انجامد.

حالا نوبت به شستشو رسیده و تمامی برگ ها، گرد و غبار، خاک، شن و دیگر آلودگی ها از روی انگور زدوده می شوند که در جریان این کار بخشی از آلودگی های میکروبی انگور هم از بین خواهند رفت.

حالا نوبت به جداسازی انگورها براساس کیفیت و میزان رسیده بودن محصول فرا رسیده و نمونه های فاسد و له شده با دقت از دیگر انگورها جداسازی شده تا وارد مرحله خرد و له کردن شوند.

از این به بعد روند طبیعی تغییر رنگ میوه به سرعت آغاز شده و برای جلوگیری از آن باید خیلی زود کار حرارت دهی را آغاز کرد که معمولا بیش از چند دقیقه به طول نمی انجامد.

در اینجا مرحله آبگیری از انگور آغاز شده که با پرس کردن انجام می گیرد فقط نوع پرس و مدت زمان آن بر روند کار تاثیر مستقیم گذاشته و موجب می شود عملیات آبگیری راندمانی در حدود ۶۰ تا ۸۵ درصد داشته باشد.

مراحل آروماگیری، شفاف سازی، فیلتراسیون، تغلیظ آروما، سرد کردن و در نهایت انبارسازی شیره انگور به ترتیب انجام گرفته تا محصول نهایی آماده بسته بندی و عرضه به بازار شود.

طرز تهیه شیره انگور

حلوای شیره انگور

به منظور تهیه شیره غلیظ با درجه کیفیت عالی حتما مواد اولیه درجه یک به کارخانه تولید شیره انگور وارد شده تا نتیجه نهایی هم از مرغوبیت بالایی برخوردار بوده و بتواند استاندارهای مورد تایید سازمان های بهداشتی را کسب کند، امروزه حلوای شیره انگور بسیار محبوب می باشد و در تولید حلوا و سایر محصولات کاربرد گسترده ای دارد.

برای تشخیص اینکه شیره انگور از خلوص و درجه کیفیت مطلوب برخوردار است، حتما در آزمایشگاه کنترل کیفیت مورد آنالیز قرار گرفته تا ترکیبات و میزان ارزش های غذایی آن مورد سنجش دقیق قرار بگیرد و فقط در صورتیکه موفق به عبور از این مرحله شود مجوز ورود به بازار مصرف را پیدا خواهد کرد.

شیره انگور بیش از آنکه به مصرف مشتریان عادی برسد مورد توجه کارخانه های بزرگ فعال در حوزه صنایع غذایی قرار دارد و همواره در حجم انبوه و در گالن های بزرگ بسته بندی و راهی بازار خواهند شد اما می توان با بررسی برخی مشخصات ظاهری تا حدی کیفیت آن را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

توجه داشته باشید شیره مرغوب انگور، دارای عطر و رنگی مشابه با میوه اصلی بوده و قرار نیست پر رنگ تر و یا همراه با عطری تندتر باشد زیرا در این صورت احتمال استفاده از طعم دهنده های شیمیایی در آن زیاد خواهد بود.

همچنین نحوه بسته بندی تاثیر زیادی بر حفظ کیفیت شیره انگور داشته و کمک می کند بهداشت محصول به بهترین شکل رعایت شده و شرایط حفظ کیفیت اولیه آن حتی با گذشت چندین ماه از تولید هم مانند روز اول حفظ شود.

تمامی شرایط ذکر شده در کارخانه شیره انگور به بهترین شکل رعایت شده و مشتری می تواند اطمینان خاطر بالایی در مورد کیفیت برتر شیره انگور خریداری شده داشته باشد و خریدی بدون واسطه را از طریق مراجعه به لینک زیر تجربه کند.

شماره تماسی که در ادامه آورده ایم خریداران عمده را مستقیما به فروشنده اصلی و تولیدکننده شیره انگور متصل می کند و امکان ثبت سفارشات آنلاین را برای این عزیزان به راحتی فراهم خواهد کرد ضمن آنکه درخواست خرید فله ای از تمامی شهرهای ایران پذیرفته شده و محصول همراه با تضمین کیفیت و قیمت برای مشتریان ارسال خواهد شد.

حلوای شیره انگور

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما